Przewlekły ból dla osób go doświadczających jest dużym utrapieniem i przyczyną mocnego pogorszenia się jakości życia i codziennego funkcjonowania. Czy można z nim walczyć nie tylko za pomocą leków? Jak najbardziej – skutecznie pomóc może medytacja, mindfulness i joga.

Ból przewlekły charakteryzuje się długim czasem trwania, powyżej 3 miesięcy, a także dużym natężeniem. Dotyka około 20% populacji, w szczególności osoby starsze. Długotrwałe uczucie bólu skutecznie wpływa na obniżenie koncentracji i samopoczucia, osłabia pamięć, powoduje bezsenność, a przede wszystkim pogorszenie komfortu życia.

Ból ten może być spowodowany przez różne czynniki, w tym m.in. występujące problemy z mięśniami, zapalenia stawów, choroby przewlekłe, np. nowotworowe, czy też przebyte urazy. Niestety lekarze nie zawsze są w stanie ustalić jego przyczynę.

W przypadku bólu przewlekłego powszechnie dostępne leki przeciwbólowe nie zawsze pomagają w jego zwalczeniu i nie przynoszą spodziewanej ulgi. Jednakże czy są one jedynym sposobem na radzenie sobie z tego typu silną dolegliwością? Okazuje się, że nie – pomóc może także joga i medytacja, mindfulness.

Joga i medytacja pomogą w przewlekłym bólu

Wyniki badania niedawno opublikowanego w amerykańskim Journal of the American Osteopathic Association wskazują, że stosowanie programu MBSR (ang. mindfulness-based stress reduction) może przyczynić się do znacznego zwalczenia bólu przewlekłego i depresji, a także do polepszenia ogólnego funkcjonowania organizmu.

MBSR to 8-tygodniowy program redukcji stresu poprzez medytację i mindfulness. Podczas jego trwania uczestnicy wykorzystują te techniki w celu m.in. redukcji stresu i podniesienia jakości życia. Program ten polega na wykonywaniu określonych ćwiczeń fizycznych i medytacyjnych i został opracowany pod koniec lat 70. przez profesora Jona Kabat-Zinna.

Wspomniane badanie zostało przeprowadzone na wybranej grupie osób zamieszkujących stan Oregon w USA. Przez 8 tygodni uczestnicy otrzymywali od badaczy instrukcje dotyczące medytacji mindfulness i jogi hata, a następnie praktykowali wskazane ćwiczenia. Po zakończeniu badania jego wyniki wykazały, że aż 89% badanych przyznało, że stosowanie programu MBSR pomogło im lepszym radzeniu sobie z bólem, natomiast 11% nie zauważyło różnicy.

– W przypadku bólu przewlekłego leczenie polega na nauczeniu się przez chorego żyć z takim poziomem bólu, który jest dla niego do opanowania. W tym przypadku joga i medytacja mogą być bardzo korzystne – mówi doktor Cynthia Marske, lekarz osteopata z Community Health Clinics of Benton i Linn Counties w USA. – Przewlekły ból często idzie w parze z depresją. Medytacja mindfulness i joga mogą pomóc przywrócić zdrowie psychiczne i fizyczne pacjenta i mogą być skuteczne samodzielnie lub w połączeniu z innymi metodami leczenia, takimi jak terapia i leki. Nasze odkrycia pokazują, że medytacja i joga mogą być realną pomocą dla osób szukających ulgi w chronicznym bólu – dodaje Cynthia Marske.

Sposoby na poprawę jakości życia

Nie tylko medytacja mindfulness przyczynia się do poprawy jakości życia osób ją stosujących. Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu w Konstancji, nawet 10-minutowy masaż czy odpoczynek pomogą Ci w zwalczaniu stresu i zrelaksowaniu się. Podobnie sprawa wygląda w przypadku… oglądania programów przyrodniczych. Przyczyniają się one nie tylko do radzenia sobie z nudą (szczególnie w przypadku obecnych obostrzeń do pozostawania w domach), ale i do skutecznej poprawy nastroju.

Podziel się