Według wyników badań przeprowadzonych przez naukowców z University of British Columbia osoby, które zarwały noc, mogą następnego dnia reagować bardziej emocjonalnie na stresujące sytuacje. Dodatkowo czerpią znacznie mniejszą satysfakcję i przyjemność z pozytywnych zdarzeń.

Stres jest istotnym czynnikiem wpływającym na spadek jakości życia, a także negatywnie oddziałującym na nasze zdrowie. Sprzyja pojawianiu się groźnych chorób zarówno psychicznych, jak i fizycznych. Stresujących sytuacji w życiu niestety nie da się uniknąć, dlatego warto być na nie przygotowanym. Tak samo nasz organizm powinien być do takiej walki gotowy. Dlatego warto go w tym wesprzeć. Jak można to uczynić? Jak dowodzą naukowcy, istotnym czynnikiem jest wystarczająco długi sen i niezarywanie nocy.

Krótki sen potęguje doświadczania negatywnych zdarzeń

W ramach badania naukowcy z University of British Columbia wykorzystali dane pochodzące od ponad 2 000 osób, dotyczące ich snu i reakcji na negatywne i pozytywne sytuacje, które zdarzyły się następnego dnia. Przez 8 dni, podczas codziennych ankiet telefonicznych, uczestnicy badania opisywali swoje doświadczenia i reakcje na różne sytuacje oraz jakość i długość snu w poprzedzającą noc.

Wśród zgłaszanych wydarzeń negatywnych wskazywano m.in. wydarzenia związane z życiem codziennym, jak kłótnie, napięcia społeczne, stres w pracy, stres w życiu rodzinnym, czy dyskryminację. Jak wynika z badań, osoby, które spały krócej niż zwykle, reagowały gorzej na tego typu zdarzenia niż osoby wyspane.

Brak snu wiąże się z brakiem pozytywnych emocji

– Wiele przeprowadzanych badań wykazało, że nieodpowiedni sen zwiększa ryzyko zaburzeń psychicznych, przewlekłych schorzeń i przedwczesnej śmierci. Moje badanie uzupełniają te dowody, pokazując, że nawet niewielkie wahania czasu trwania snu mogą wpłynąć na to, jak ludzie reagują na wydarzenia z ich codziennego życia – mówi Nancy Sin, adiunkt na wydziale psychologii UBC, jedna z autorek badania.

Zbyt krótki sen ma również negatywny wpływ na odczucia i emocje związane z doświadczaniem pozytywnych wydarzeń. – Kiedy ludzie doświadczają czegoś pozytywnego, na przykład przytulania się lub spędzania czasu na łonie natury, zazwyczaj czują się szczęśliwsi tego dnia. Odkryliśmy jednak, że kiedy dana osoba śpi krócej niż zwykle, zdarzenia tego typu te nie wywołują u niej aż tak silnego wzrostu pozytywnych emocji – mówi Nancy Sin.

Jak się okazuje, wśród osób starszych więcej korzyści z długiego snu czerpią osoby przewlekle chore niż osoby zdrowe. – W przypadku osób z przewlekłymi schorzeniami odkryliśmy, że dłuższy sen – w porównaniu ze zwykłą długością snu – prowadzi do lepszych reakcji na pozytywne doświadczenia następnego dnia – mówi doktor Sin.

Nie tylko sen pomoże zwalczyć stres

Stres jest istotnym czynnikiem wpływającym na jakości życia. Pamiętajmy, że dobrej jakości, długi sen jest tylko jednym ze sposobów wzmocnienia naszego organizmu w walce ze stresem. Pomóc w tym mogą także mało wymagające i przyjemne czynności takie jak oglądanie programów przyrodniczych czy też 10 minutowy masaż.

Podziel się