Naukowcy z Uniwersytetu w Konstancji przeprowadzili badanie, z którego wynika, że nawet 10-minutowy masaż czy odpoczynek pomogą Ci w zwalczaniu stresu.

Stres jest jednym z największych wrogów dla naszego zdrowia. Niekorzystnie wpływa na koncentrację, kondycję, efektywność, samopoczucie i odporność. Do tego sprzyja pojawianiu się chorób. Nie zawsze możemy go uniknąć, dlatego niezwykle istotne jest szybkie radzenie sobie z napięciem. Jak wynika z najnowszych badań, ze stresem można sobie poradzić nawet dzięki bardzo krótkim i łatwym technikom relaksacyjnym. Na przykład za pomocą masażu.

Masaż pomoże zwalczyć stres

Zespół psychologów z Uniwersytetu w Konstancji, pod przewodnictwem prof. neuropsychologii Jensa Pruessnera, przeprowadził badanie, z którego wynika, że już po 10 minutach odpoczynku wzrasta poziom odprężenia, zarówno psychicznego, jak i fizjologicznego. Natomiast w przypadku 10 minut masażu poziom ten wzrasta jeszcze wyżej.

Co ciekawe, jak mówi Maria Meier, doktorantka w laboratorium neuropsychologii i pierwsza autorka badania, wzmocnić układ przywspółczulny można również poprzez oparcie lub położenie głowy na stole przez 10 minut, czy delikatne głaskanie ramion i pleców.

Wyniki badania prowadzą do wniosków, że krótkoterminowe leczenie, np. poprzez masaże, może znacznie zmniejszyć poziom stresu na poziomie psychicznym i fizjologicznym. Dzieje się tak poprzez pobudzanie układu przywspółczulnego. Jest on odpowiedzialny m.in. za odpoczynek organizmu, regenerację, a także obronę przed stresem w chwilach zagrożenia.

Nauka a techniki relaksacyjne

– Aby lepiej radzić sobie z negatywnymi skutkami stresu, musimy zrozumieć jego przeciwieństwo – stan relaksu. Terapie relaksacyjne są bardzo obiecujące jako holistyczny sposób leczenia stresu, ale potrzebna jest bardziej systematyczna ocena naukowa tych metod – mówi prof. Jens Pruessner.

Naukowcy z Uniwersytetu w Konstancji w ramach kolejnych badań planują sprawdzić, czy podobne oddziaływanie na układ przywspółczulny i wspomaganie walki ze stresem mają m.in. ćwiczenia oddechowe czy medytacja.

Nie tylko stres skraca życie

Nie tylko stres wpływa istotnie na długość życia. Naukowcy z Uniwersytetu Kolumbii Brytyjskiej na podstawie badań wyróżnili 10 najważniejszych pozamedycznych czynników, które znacznie przyczyniają się do wcześniejszej śmierci.

Wśród nich pojawiły się m.in. palenie tytoniu, rozwód, nadużywanie alkoholu, kłopoty finansowe, bezrobocie, niski poziom zadowolenia z życia, a także negatywne usposobienie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule 10 pozamedycznych czynników wpływających na długość życia.

Podziel się